Programma van toetsing en afsluiting (PTA)

Er zijn minimale eisen voor het PTA. Alleen onder bepaalde voorwaarden, kan het tussentijds gewijzigd worden.

Eisen

De minimale eisen voor het PTA (per vak) zijn:

  • Welke examenstof van het examenprogramma in het schoolexamen wordt getoetst.
  • Welke mogelijke extra stof het bestuur heeft bepaald die in het schoolexamen wordt getoetst.
  • Wat er in iedere toets wordt getoetst.
  • Op welke manier de toetsen worden afgenomen (mondeling, schriftelijk, een praktische opdracht) en de tijdvakken waarin de toetsen en herkansingen van het schoolexamen gebeuren.
  • Hoe zwaar iedere toets meetelt of hoe de berekening is van het schoolexamencijfer. Ook moet duidelijk zijn wat de overlap is in de te toetsen stof met het centraal examen. En welke onderwerpen niet verplicht zijn volgens het examenprogramma.

Kijk hiervoor in artikel 2.60a Link opent externe pagina  van de Wet voortgezet onderwijs 2020. Het PTA moet vóór 1 oktober digitaal zijn opgestuurd aan de Inspectie via het Internet Schooldossier Link opent externe pagina .

Digitale of geprinte versie

Kandidaten moeten het PTA kunnen downloaden of een geprinte versie kunnen krijgen. De school geeft aan hoe het PTA te krijgen is. Kijk hiervoor in artikel 2.60b lid 4 Link opent externe pagina  WVO 2020.

Tussentijdse wijziging van het PTA

Het schoolbestuur moet het PTA uiterlijk 1 oktober digitaal aanleveren. Alleen het bestuur kan toestemming geven om een PTA te wijzigen. Dit kan alleen wanneer er een duidelijke fout is of onverwachte situatie waardoor het PTA niet uitgevoerd kan worden.

Voorwaarden wijziging

  • Alle verplichte deeltaken moeten terugkomen in het PTA.
  • Er is advies van de examencommissie en instemming van de MR nodig.
  • De school moet de aanpassingen melden bij de Inspectie door een e-mail te sturen aan examenloket@duo.nl. Vermeld ook de reden voor de wijziging.

Aanlevering gewijzigde PTA

  1. Het gewijzigde PTA uploadt u tegelijk in het Internet Schooldossier Link opent externe pagina .
  2. De Inspectie neemt contact op als er vragen of opmerkingen zijn.
  3. De school moet ook leerlingen en ouders/voogden van minderjarige leerlingen informeren over de wijziging.

Dit is bepaald in artikel 2.60c Link opent externe pagina  van de Wet voortgezet onderwijs 2020.

Contact

U kunt uw vraag telefonisch of per e-mail stellen.

Mailen

Stel uw vraag via examenloket@duo.nl. Vermeld uw instellingscode of bestuursnummer. We beantwoorden uw e-mail binnen 5 werkdagen.

Of gebruik het contactformulier.

Bellen

U kunt ons bellen op 070 757 51 77 op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. 

Tijdens de Kerstvakantie (week 52 en 1) is het Examenloket telefonisch bereikbaar tot 13.00 uur.

Met Kerst (25 en 26 december) en op Nieuwjaarsdag (1 januari) is het Examenloket gesloten. 

Niets missen?

Het onderwijs is constant in beweging. Abonneer u op onze nieuwsbrief.